2014/07/05 bb-qwz9

Almedalen 2014 – Moderaternas partiledartal

 

Fredrik Reinfeldt, Foto: SVT

Fredrik Reinfeldt, Foto: SVT

En stor skara människor hade under torsdagskvällen samlat sig framför den stora scenen på Almedalen för att lyssna på statsminister Fredrik Reinfeldt.

Som vanligt stod Lärarförbundet till höger från scenen med sin stora, rosa banderoll med sin tagg #skolanförst. Det var nog en stor glädje för dem när statsministern öppnade sitt tal med att tacka alla lärare. Redan i det första som Reinfeldt sade blev det tydligt att skolan var i fokus.
Det var i sin helhet ett väldigt strukturerat tal, ett tal som följde individens utveckling i livet. Reinfeldt pratade om skolan, band ihop det med ett förslag om 20.000 nya studentbostäder, vidare in i förslag om jobben och motivation för att jobba mer och längre.
I skolväg talade Fredrik Reinfeldt om att kunskapen var i centrum. Tre saker som Moderaterna vill, som Reinfeldt talade lite extra om under talet var:
– Förlänga grundskolan med 10 år, där årskurs 1 börjar när en elev är 6 år gammalt
– Mindre klasser och fler pedagoger
– Fler timmar matematik
Någonting som förenar dessa tre förslag är att Moderaterna verkar vilja ha “mer” av saker.
Fler timmar matematik och mer skoltid i form av att förlänga grundskolan var högt på agendan. Då är frågan varför Moderaterna inte pratar om pedagogik och pedagogikens roll i att utnyttja undervisningen på bästa möjliga sätt, så den även inkluderar alla elever?
I förslaget om mindre klasser så ser vi att detta förslag kommit från fler partier, bland annat Socialdemokraterna. Finns det någon vetenskaplig grund för att fler lärare och mindre klasser innebär mer kunskap för eleven, eller snarare det som verkar vara i fokus, att det blir bättre betyg?
Har vi nog med pedagoger och lärare i Sverige så att vi kan backa upp mindre skolklasser med antalet lärare som krävs?
Dessutom vill jag skicka med en hälsning till Fredrik Reinfeldt.
Du pratade en del om hur du hade varit ute och träffat skolelever över hela Sverige. De hade tydligen delat med sig om hur jobbigt de tyckte det var att ett A är svårare än MVG. Dessutom menade du att de också varit kritiska mot fler matematiktimmar. För att avrunda berättelsen om din resa genom skolorna avslutar du med ett meddelande till Sveriges elever, “Ni kommer tacka mig”.
Glöm inte vikten av att inkludera eleverna i samtalet och inte bara höra, utan att lyssna på eleverna. Om de säger att det är problematiskt med större krav på betyg eller att fler timmar behövs läggas ned på matematik bör det i en demokratisk skola vara någonting som du ser som en resurs, inte bara trams som barn säger för att barn inte tycker det är kul med matte.
Annars vill jag gärna tacka Moderaterna och Fredrik Reinfeldt för att ha varit det första partiet som under partiledartal pratat om skolan som en självklar del i ett samhälles utveckling.
Glöm bara inte vikten av elevfokus.
 
Kevin Shakir
Förbundsstyrelseledamot
Sveriges elevråd – SVEA

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.