2017/11/18 bb-qwz9

Att vara med i Rättighetsgruppen: tre intervjuer

Rättighetsgruppen, som förut hette elevers rättigheter, är en av våra arbetsgrupper på Sveriges elevråd – SVEA. Vi arbetar med att lyfta elevers rättigheter i massor av olika sammanhang och hjälper elever i hela landet med att stötta dem i deras rättigheter.

De senaste veckorna har vi intervjuat tidigare medlemmar i Rättighetsgruppen, för att vi var nyfikna på deras upplevelser och historier från arbetsgruppen var. Här kommer därför tre spännande intervjuer med  Louise Wedin som sitter i gruppen just nu, förbundsordförande Julia Lindh och Vera Johansson, förbundsledamot!


Louise 

“Lätt det bästa jag gjort inom SVEA” 

Hej! Vem är du?

 – Jag är Louise Wedin! 20 år, från Falun. Utbildar mig till elektriker. Jag tycker om att spika och såga.

Berätta kort om din SVEA-resa. 

– På Elevrådskongressen 2012 såg jag en snygg kille. Och istället för att gå fram och prata med honom gick jag med i hans organisation. Men sen visade det sig ju att organisationen var väldigt bra också. I Sveriges elevråd – SVEA har jag varit medlem, utbildare, valberedare och nu har jag då suttit i Elevers Rättigheter-gruppen ett år.

Varför gick du med i Rättighetsgruppen?

– Jag har alltid varit intresserad av rättigheter. Det finns väldigt mycket rättigheter i vårt samhälle som bara finns där, utan att vi känner till dem. Att bli bättre på sina egna rättigheter men även andras lockar ju självklart. Det var Melinda som drog in mig!

Varför är det viktigt med elevers rättigheter?

– Elever är en ovanligt utsatt grupp i samhället när det kommer till själva arbetsplatsen. Det finns inget fackförbund och ingen kommer och berättar vilka rättigheter elever har. Många lärare missbrukar det faktumet. Det är väldigt viktigt att Rättighetsgruppen finns, som kan hjälpa elever att försvara sina rättigheter.

Vad tar du med dig från din tid i Rättighetsgruppen in i framtiden?

– Mitt intresse av att känna till mina rättigheter och kunskap att söka i lagar. I mitt arbetsliv kommer jag kunna stå upp för mig själv och min rätt och jag kommer även vara en tillgång i fackförbundet. Åh, jag har även insett vilken viktig grej ett fackförbund är!

Hur har det varit att vara med i Rättighetsgruppen?

– Det här uppdraget har lätt varit det bästa jag haft i organisationen! Superroligt. Människorna jag har jobbat ihop med har varit smarta och trevliga och vi som grupp har haft ett väldigt självständigt och målinriktat arbete.

Finns det någon rättighet som du skulle vilja belysa här?

”Det finns ingenting i skolan som du inte har rätt att
ifrågasätta och ändra på.”

Varför ska man gå med i Rättighetsgruppen?

Få nya kompisar, ändra skolsverige och ha kul!


Julia

Det handlar om  att skydda eleverna från att bli felaktigt behandlade”

Hej! Vem är du?

– Jag heter Julia Lindh och är förbundsordförande för Sveriges elevråd – SVEA.

 Berätta kort om din SVEA-resa. 

– Jag åkte på min första nationella träff som medlem 2011, och fastnade vid allt otroligt engagemang som fanns, och hur fint det var att träffa andra engagerade. Sedan gick jag med i Rättighetsgruppen 2013 och var med i den fram tills 2015 då jag tillträdde som styrelseledamot i förbundsstyrelsen. 2016 tillträdde jag som förbundsordförande och är det fram tills årsskiftet nu. 

Varför gick du med i Rättighetsgruppen?

– Jag insåg att jag inte alls visste om vad elever hade för rättigheter, eller hur skolans styrdokument fungerade. Dessutom tyckte jag att det verkade väldigt roligt och utmanande att få jobba mer med frågorna och sprida kunskapen vidare.

Varför är det viktigt med elevers rättigheter?

– På samma sätt som vi har lagar och kollektivavtal som styr hur många timmar om dagen man får jobba på en arbetsplats, hur ofta man måste ha rast och som ser till att anställda på olika arbetsplatser får rättigheter, finns det lagar och förordningar som ser till att elever också har det. Skolan är elevers arbetsplats, och då måste det finnas lagstadgade rättigheter till inflytande, organisering, undervisningstid och mycket mer. Det handlar om att skydda eleverna från att bli felaktigt behandlade.

Vad tar du med dig från din tid i Rättighetsgruppen in i framtiden?

– Jättemycket! Både att det gett mig ett stort intresse för de här frågorna och jag känner att jag kan mycket kring vad det faktiskt står i skollagen och läroplanerna. Och jag har fått massor med vänner!

Hur har det varit i Rättighetsgruppen?

– Jag känner att jag utvecklades väldigt mycket och lärde mig nya saker. Det var också roligt att se hur det jag lärde mig i Rättighetsgruppen kunde gynna mig i mitt elevråd hemma på min skola. Dessutom hade vi väldigt roliga arbetsgruppshelger där vi till exempel spelade in filmer som sätt att lära ut elevers rättigheter!

Finns det någon rättighet som du skulle vilja belysa här?

Skollagen, 4kap, 10 §:

 “Elevföreträdare och övriga elever ska ges tillfälle att under skoltid behandla frågor av gemensamt intresse.” 

Varför ska man gå med i Rättighetsgruppen?

– Man behöver inga speciella förkunskaper, man får träffa andra engagerade elever och man får hänga på vårt fina kansli några helger. Men framför allt så får man vara en del av en otroligt viktig grupp av experter, i kampen för att alla elevers rättigheter i skolan!


Vera

”Kändes som att vara med i en superhjältegrupp”

Hej! Vem är du? 

– Hej! Jag är Vera Johansson! Jag är 16 år och går första året på gymnasiet i Göteborg där jag läser programmet IB. På fritiden engagerar jag mig för feminism och HBTQ-frågor. 

Berätta kort om din SVEA-resa. 

– År 2014 åkte jag iväg på min första kongress och jag hade ingen aning över huvud taget om vad jag höll på med. Men jag åkte dit och lärde mig fett mycket, och jag tvingade skolan att skicka tillbaka mig igen nästa år! I samband med Elevrådskongressen 2015 sökte jag till Rättighetsgruppen. Där satt jag ett år och nu har jag även suttit ett år i förbundsstyrelsen.

Varför gick du med i Rättighetsgruppen?

– Du vet när man debatterar med någon, och du börjar slänga upp fakta på bordet? Liksom; så här ser det ut, lagen säger att det här är våra rättigheter, då finns det ingenting den andra kan göra! Jag sökte för att jag ville sprida den här faktan till eleverna i Sverige, så att de skulle kunna stå upp för sig själva och sina rättigheter i skolan!

Varför är det viktigt med elevers rättigheter?

– Vi lever i ett samhälle där vi säger att det ska vara demokrati och alla ska få vara med, men där det inte verkar gälla för alla. Till exempel är det väldigt mycket vuxna som bestämmer över barn och ungdomar och inte låter dem ens vara med och tycka till! Därför är det sjukt viktigt att det finns lagar som skyddar de rättigheter elever har.

Finns det någon rättighet som du skulle vilja belysa här?

– Elevers rätt till inflytande över utbildningen! Det är ofta som lärare ba: “Nu ska vi göra på det här sättet! Såhär ser det ut och oavsett vad du behöver för att lära dig så ska vi använda den här planen som jag har lagt upp och alla ska följa den!” Det ska inte vara så. Du har rätt till inflytande över ditt lärande och din skolgång.

Varför ska en gå med i Rättighetsgruppen?

– Att vara med i Rättighetsgruppen kändes som att vara med i en superhjältegrupp! Jag har aldrig känt att jag har hjälpt till och gjort skillnad så otroligt mycket för elever som under tiden jag satt där. Rättighetsgruppen är idealisk för dig som verkligen vill hjälpa till! 


Har ni frågor om Rättighetsgruppen? Finns det ett problem på er skola ni vill ha hjälp med?

Hör av er till eleversrattigheter@svea.org!