2015/05/13 Sveriges elevråd - SVEA

Bristande elevinflytande orsakar eventuell nedläggning

Lovisa
Hur var det nu med elevinflytande? Hur var det nu med att eleverna på en skola skall kunna påverka sin utbildning och ens framtid? På många skolor är detta tyvärr något som saknas. Vad kan det ge för konsekvenser? Jag heter Lovisa Svensson och går mitt andra år på Dingle naturbruksgymnasium med inriktning djurvård där jag även är elevrådsordförande. Just på min skola har bristen av elevinflytande orsakat en eventuell nedläggning av hela skolan.

 

 

Det hela började för snart två år sen. Jag hade precis börjat här på skolan och jag trivdes jättebra. Allt var frid och fröjd. Ungefär sex veckor in i första terminen blir skolans elever och personal samlade till ett infomöte. Vi elever gjorde ingen stor grej utav det och gick dit utan någon som helst aning om vad som snart skulle ske. Vad vi snart fick reda på vände upp och ned på allt. Våran framtid gick längre inte att förutse. Vi fick reda på att inriktningarna häst och lantbruk, som vi hade mycket bra förutsättningar att bedriva, skulle läggas ned. Eleverna grät, lärarna var förtvivlade och ingen kunde förstå hur detta kunde beslutas så snabbt.

Tiden gick och inriktningarna lades sakta med säkert ned. Hästarna och korna såldes, all utrustning lika så och till slut stod flera perfekta lokaler helt tomma, bara för att naturbruksstyrelsen inte hör med oss elever om vad vi känner och tycker. Säljandet av djuren och utrustningen tog inte bara bort något utav det bästa vi hade, det vill säga djuren, utan de tog även bort vår chans till en riktig och fullständig utbildning.

Terminerna flög iväg och det blev sommarlov. Vi gick iväg på lov i hopp om att nästa termin skulle bli till det bättre, vi försökte se det ljusa i det mörka. Årskurs två sattes i gång med en himla fart och nya ettor kom till skolan. Vi försökte som sagt se allting positivt och tänkte att detta kanske var den bästa lösningen för skolans framtid. Men så blev det inte. I stället fick vi stå och titta på när utbildningen blev sämre och sämre bland annat på grund av att kompetent personal blev uppsagd, de resterande utbildningarna trädgård, djurvård och hund, som numera klassades som spetsutbildningar, gick sakta med säkert mot botten. Djuren led, de fick inte den tid och omsorg de behövde. I stället för att prioritera det viktiga, nämligen djuren, spenderade naturbruksförvaltningen multum med pengar på nya möbler till många klassrum, renoverade dem också trots att de var fullt fungerande och köpte in skoldatorer till varenda elev mot elevers protester då vi anser att vi kan, som alla andra tidigare år, klara oss gott och väl med papper och penna då det inte behövs datorer till en praktisk skola. Samtidigt som de tydligen hade råd med allt detta, hade de inte råd att ge den omsorg djuren behöver, de hade inte råd att anställa vikarier till lärare som blir sjuka och går in i väggen på grund av arbetsförhållandena, de sade upp flera i personalen samtidigt som flera valde att avgå vilket resulterade i 17 avtackningar lagom till höstterminens slut, allt detta utan att prata med oss elever och fråga vad vi tycker.

Skolan var nu kaos och ingen elev kände att utbildningen gav något. Att lärare fortsatte sjukskriva sig utav att vikarier sattes in resulterade i massor av förlorad lektionstid. Det var så illa så att det efter tre dagars ledighet på grund av inställda lektioner kändes konstigt att ha en lektion då man inte var van vid att behöva sitta och koncentrera sig. Utbildningen var nu sämre än sämst.

Naturbruksförvaltningen kom hit på en kvalitetsdialog med oss elever där vi skulle få vara med och påverka vår utbildning. Nytt hopp! Vi berättade hur vi tyckte en bra utbildning skulle vara och försökte verkligen få fram vårt missnöje. Det verkade som att de tog till sig det vi sa och vi kände att det nu kanske kommer gå framåt igen. Men det tar inte slut här. Igår, måndagen den 11 maj kom beskedet. Det kommer inte tas in några nya ettor till hösten på vår skola, inte heller på Strömma naturbruksgymnasium. Beskedet kom så plötsligt, som ett slag i magen. Samtidigt var vi elever inte ett dugg chockade då detta tyvärr var det vi innerst inne hade anat i drygt ett och ett halvt år.

Vad händer med oss som går i årskurs ett och två? Kommer vi få gå kvar här och ta studenten på vår skola? Eller kommer vi behöva byta till en annan naturbruksskola för att fortsätta vår så kallade utbildning? Naturbruksstyrelsen säger att tanken är att vi skall få gå klart vår utbildning på respektive skola, medan om man går in på naturbruks hemsida kan läsa att vi har blivit garanterade vår utbildning, inom förvaltningen. De har därför inte lovat oss vår ”utbildning” här på Dingle.

Då kommer nästa fråga. Vad händer med lokalerna? Alla dessa fina byggnader som till och med är nyrenoverade eller nybyggda? Ska ni bara kasta bort dem? Att lägga ner en sådan fin skola så tvärt och samtidigt påstå att detta är det snällaste för eleverna, trots att eleverna är förtvivlade för att vi inte vet hur vi skall göra med vår framtid. Det anser inte jag vara det snällaste. Att de sedan förlänger omvalsperioden för de stackars nior som sökt hit men sedan tvingas ändra sitt val för att de skall ha chansen att söka till ett annat naturbruksgymnasium. Då undrar jag; vem sjutton vill söka till ett naturbruksgymnasium inom samma förvaltning när den just nu är nere på botten?

Detta beslut togs fredagen den 8 maj och vi fick reda på detta måndagen efter. Jag, i egenskap av elevrådsordförande, fick reda på detta av en elev i årskurs ett, då jag just nu är ute på praktik. Vi i elevrådet hade alltså inte fått den här informationen till oss utan det var andra elever som fick informera mig och de andra berörda. Är detta verkligen rätt? Skall det behöva vara så? Jag och alla andra elever på min skola är nu livrädda för att vi till hösten skall tvingas byta till ett annat naturbruksgymnasium för att fortsätta vår icke fungerande utbildning där. Det man inte tänkt på är att många elever inte har förutsättningar för det. Skall vi då säga upp våra lägenheter som vi har här i orten för att gå våra sista år på en annan ort, många mil här ifrån? Då kanske vi hellre byter inriktning helt och går om hela gymnasiet för att åtminstone få en utbildning som ger oss något.

För att knyta ihop säcken är vi elever och personal på Dingle naturbruksgymnasium mycket upprörda över detta besked. Efter att inte ha blivit kommunicerad med och att vi elevers åsikter inte verkar betyda något funderar vi allvarligt på att byta skola och utbildning. Detta håller inte längre. Vi tänker inte se på detta längre. Djuren, det som verkligen betyder något för oss, tar de ifrån oss. Vi vill att våra rös
ter skall bli hörda. Rädda djuren, rädda skolan och ge oss den utbildning vi verkligen är värda. Den gröna näringen behöver oss så att vi kan behålla våra öppna landskap.

 

Lovisa SvenssonElevrådsordförande vid Dingle naturbruksgymnasium

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.