2012/06/14 bb-qwz9

Engagemang – en drog som lämnar spår

Engagemang. Skoldemokrati. Dialog. UFU at Sveriges Elevråd SVEA
Vad? Varför? Vem vet?

När jag gick i åttan blev jag vald till ordförande i elevrådet på min skola. Det var inget stort val. Det var heller inget svårt val för mig att vinna, i stort sett stod det mellan mig och en kille som alla tyckte var jätte jobbig. Svårt val?
Egentligen var jag inte så intresserad av elevrådet. Jag satt bara med för att klassen valt mig när läraren sagt att någon måste. Jag bestämde mig dagen innan valet att ställa upp, men nu i efterhand är jag verkligen glad att jag gjorde det!

Trots att ordförandeskapet inte var särskilt betungande i början blev det starten på mitt engagemang för elevråd och skolan.
Jag ska absolut inte ge min högstadieskola äran för detta. De var, som många andra skolor, egentligen inte särskilt intresserad av skoldemokrati, de behövde bara ett elevråd för att uppfylla de krav som står i lagen. Det som tände min gnista var när jag blev ivägskickad på en nationell träff med Sveriges Elevråd – SVEA. EK ’09 i Emmaboda. Jag älskade träffen. Alla jag träffade var så häftiga och trevliga. Även om jag inte kan påstå att jag förstod någonting av det som hände på träffen fick jag smaka på SVEA-stämningen, och ville ha mer.

Jag hör själv aElevrådskongressen 2012tt det jag beskriver snarare låter som en drog än en organisation. Men när jag tänker på det är det trots allt en bra liknelse, för precis som en drog påverkade det även alla andra delar av mitt liv.
Men det är väl så engagemang funkar, och jag misstänker att ni varit med om samma sak, helt plötsligt har man engagerat sig i allt och man vet inte riktigt hur det gick till. Trots det är jag väldigt glad att jag åkte på den där första träffen för flera år sen, för om det är något jag vet nu så är det att engagemanget kanske är lika beroendeframkallade som droger, men till skillnad från en drog så är inte biverkningarna förlorade hjärnceller och för tidig död utan nya vänner och många roliga minnen.

När jag arbetat med elevråd på olika skolor har jag förstås lärt mig fantastiskt mycket, men jag har också funderat och undrat över en hel del saker. Många gånger träffar jag elevrådare som inte tycker att skolan lägger ner tillräckligt mycket kraft på elevråden. Många gånger är elevernas uppfattning att deras åsikter inte tas på allvar och att det inte händer något med de beslut de tar. Trots det står det tydligt i skollagen att elever ska ha reellt inflytande över sin utbildning. Vad hände med det? Hur står det egentligen till med skoldemokratin i jämförelse med det som står i vår lag? Det var dessa frågor som fick mig att välja att göra en undersökning om reellt elevinflytande när jag fick chansen i skolan.
Jag intervjuade både rektorer och elever om vad de tyckte. Lägger skolan ner tillräckligt mycket energi på att ge elever inflytande? Och precis som jag trodde hördes enstämmiga svar från elever och rektorer, men såklart gick svaren rakt mot varandra och krockade på mitten i hög hastighet. Rektorerna tyckte att skolan la ner rätt resurser på skoldemokratiarbete, även om allt kunde förbättras, medan elevernas uppfattning var att de resurser som lades inte fungerade. FörvåUFU at Sveriges Elevråd SVEAnande? Knappast.

Jag tror problemet är att rektorer och elever pratar för lite med varandra. Och att när det händer görs det på fel nivå.
Jag kan såklart inte säga hur det är på era skolor och i era elevråd. Det finns rektorer som är intresserade och rektorer som inte är det, precis som det finns engagerade elever och mindre engagerade elever. Det kan också vara så att er ointresserade rektor kanske har dålig erfarenhet av elevråd från sin förra skola. Även här är lösningen att prata. På en nivå där eleverna och rektorerna betraktas som likar.

Att tala är silver, men tiga är guld, säger de. Men jag tycker nog att tala är guld och tiga ligger någon stans nere på tenn-nivå. Så tänk på det nästa gång ni har ett problem, många gånger kan ett lugnt samtal lösa det.

Så om någon nu efter min långa predikan skulle vara intresserad av att läsa min rapport, så finns den här:

https://docs.google.com/open?id=0B0KUsnbS3TyoX0pJTG1aUG5PcFE

Text: Emma Jonsson, utbildare
Foto: Oskar Annermarken
http://svea.annermarkenphoto.com/

, , , , , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.