2012/10/07 bb-qwz9

Två flugor i en smäll – marknadsföring av elevrådet och verksamhetsplan på köpet!

Att marknadsföra sitt nystartade elevråd är inte alltid lätt. Ofta är det lite trögstartat och känns lite motigt. Jag talar av egen erfarenhet när jag säger att det kan kännas tufft men rackarns vad roligt det är när det väl visar resultat! Jag delar gärna med mig utav mitt elevråds erfarenheter kring att marknadsföra elevrådet.

En bra start är alltid att vara med vid exempelvis skolstart och andra större arrangemang på skolan och hålla exempelvis ett kort tal och presentera elevrådet och berätta vad elevrådet gör.

Skaffa olika forum där elevrådet kan synas, facebook och twitter är utmärkta exempel! Här kan eleverna följa vad elevrådet gör. Sprid elevrådes logga överallt på skolan.

Varför inte hänga i skolans café eller liknande för att få kontakt med eleverna på skolan? Dela ut godis så är det alltid någon som vågar sig fram för att bolla idéer.
Eller varför inte göra som elevrådet på min skola gjorde. Veckan innan höstlovet när det var lite kallt, grått och blåsigt utomhus bestämde elevrådet för att bjuda skolans elever på varm O´boy. Elevrådet som hade lite idétorka och inte visste vad de skulle göra kommande termin kom då på idén att byta en idé mot en mugg O´boy. Så några elever ur elevrådet ställer sig i skolans café med en hel hög av post-its, pennor, muggar och flera liter O´boy och en vägg med elevrådsloggan där eleverna skulle klistra upp sin post-it och i utbyte få en mugg O´boy!

Det är var en utmärkt idé för att få med alla elevers tankar och samtidigt få en verksamhetsplan för kommande termin.

Så två flugor i en smäll! Marknadsföring och verksamhetsplan med små medel!

Hejja alla er elevrådare där ute! Kämpa på!

 

Carolina Axelsson
Förbundstyrelseledamot Sveriges elevråd- SVEA

 

, , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.